Waar worden smartphones voor gebruikt? Vooral om spelletjes te spelen en Facebook te checken. Toch blijft een mobiele website een goede investering.
Onderzoeksbureau Flurry maakte dinsdag nieuwe cijfers bekend over het gebruik van smartphones. En daaruit komt één ding duidelijk naar voren: apps domineren.
Van de 2 uur en 42 minuten die de gemiddelde Amerikaanse consument dagelijks op zijn smartphone spendeert, gaat 86 procent op aan het gebruik van apps.
Dat is 6 procent meer dan vorig jaar, toen Flurry hetzelfde onderzoek uitvoerde. Het bedrijf verzamelt zelf gegevens van iOS- en Android-telefoons en combineert dat met cijfers van ComScore en NetMarketShare.
De verliezer is het mobiele web. Steeds minder Amerikanen weten de weg naar de browser te vinden.
Hoewel Flurry alleen het smartphonegebruik in de VS in kaart brengt, lijkt ook in Nederland eenzelfde patroon zich af te tekenen. Uit het Mobile360-onderzoek uit 2012 van TNS-NIPO blijkt dat Nederlanders maar liefst 95 procent van de tijd op smartphones spenderen aan apps, nog een tandje meer dan de Amerikanen.
De cijfers lijken dus te suggereren dat het weinig zin heeft om te investeren in mobielvriendelijke websites. Maar dat is te simpel gedacht.
Hoewel het spelen van spelletjes verreweg het populairst is op smartphones, eisen sociale media ook veel aandacht op. Facebook, Twitter en berichtenapps als WhatsApp zijn gezamenlijk goed voor 28 procent van de tijdsbesteding op smartphones.
Het is voor bedrijven van belang om zichtbaar te zijn op sociale media, en daarbij speelt een geoptimaliseerde website voor alle schermen een rol. De site is toch een soort online thuisbasis.
Daarnaast mag de tijd die mensen doorbrengen in de browser dan dalen, dat zegt niks over de effectiviteit van mobiele sites. Kijk naar Google. Smartphonegebruikers besteden slechts 18 procent van hun tijd in Google-diensten (YouTube meegerekend), maar de zoekgigant harkt wel bijna de helft van alle mobiele reclamebestedingen binnen.
Lees ook
Zó bescherm je je smartphone tegen malware
Facebook knabbelt aan Google's dominantie op mobiele reclamemarkt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl